Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
| Obě strany předchozí revizePředchozí verzeNásledující verze | Předchozí verze | ||
| aks:pracovni_postupy_a_procesy [2019/09/27 13:26] – linda | aks:pracovni_postupy_a_procesy [2020/02/24 20:38] (aktuální) – eva | ||
|---|---|---|---|
| Řádek 1: | Řádek 1: | ||
| + | ====== -#7 Pracovní postupy a procesy ====== | ||
| + | Knihovní software má velký vliv na to, jaké služby a jakým způsobem může knihovna nabízet svým uživatelům. Postup práce a jednotlivé procesy jsou ovlivněny nejen moduly či funkcemi knihovního softwaru, ale také jeho architekturou a strukturou, tím, zda je software určen pro malé či velké knihovny, jak podrobně lze definovat oprávnění pro jednotlivé funkce, jak je software nastaven, jaké znalosti jsou předpokládány pro různé činnosti apod. Vliv může mít i pozadí a důvod vzniku daného softwaru: kdo či která knihovna se na jeho vývoji podílela, ve které zemi a v jaké situaci software vznikal apod. | ||
| + | <WRAP center round box> | ||
| + | Často si ani neuvědomujeme, | ||
| + | |||
| + | | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | |||
| + | ===== - Analýza pracovních postupů knihovny ===== | ||
| + | |||
| + | Analýza pracovních postupů by měla být zasazena do širšího rámce [[aks: | ||
| + | * zda je daný postup optimální nebo zda vychází z nutnosti (je limitován dostupným technologickým řešením); | ||
| + | * nakolik jednotlivým krokům pomáhá (či nepomáhá) knihovní software; | ||
| + | * zda je v případě, že postup není zcela vyhovující, | ||
| + | |||
| + | Praktickým výstupem této analýzy by mělo být zjištění, | ||
| + | * jsou (stále) vyhovující, | ||
| + | * nejsou optimální nebo efektivní, a tudíž je třeba je změnit nebo zrušit (např. je třeba zavést novou skupinu čtenářů, | ||
| + | * jsou prozatím neautomatizované nebo realizované v jiném než knihovním softwaru a bylo by nově možné je s knihovním softwarem propojit (např. evidence plateb čtenářů nebo správa akvizice, které dosud probíhaly mimo knihovní software s využitím externích nástrojů); | ||
| + | * jsou plánované, | ||
| + | |||
| + | <WRAP center round important> | ||
| + | Změna dosud používaných pracovních postupů, včetně postupů při poskytování jednotlivých služeb a seznámení se s postupem práce v novém knihovního softwaru, znamená pro pracovníky knihovny zátěž. Je proto třeba počítat s tím, že trvá nějakou dobu, než se pro některé činnosti najdou a vyladí nové vhodné postupy a než si pracovníci na tyto nové postupy zvyknou((Pokud je to možné, zvažte vytvoření testovacího prostředí, | ||
| + | |||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | ===== - Dokumentace pracovních postupů ===== | ||
| + | |||
| + | Jedním z vhodných nástrojů pro analýzu procesů a pracovních postupů knihovny je dokumentace těchto postupů((Dokumentace pracovních postupů je jednou z forem dokumentace. I když do značné míry může souviset s používaným softwarem, nejde o klasický manuál pro práci se softwarem.)). Ta písemnou nebo jinou formou zachycuje: | ||
| + | * postupy, kterými jsou jednotlivé činnosti knihovny vykonávány; | ||
| + | * kteří pracovníci je mohou vykonávat; | ||
| + | * jak se řeší různé situace, které mohou nastat. | ||
| + | |||
| + | Dokumentace procesů může mít písemnou podobu ve formě konkrétního návodu (např. jak řešit náhradu škody čtenářem při ztrátě knihy, jakým způsobem jsou vybírány nebo přijímány nové knihy atd.). V některých případech může mít dokumentace podobu tzv. politiky knihovny/ | ||
| + | |||
| + | ==== - Procesní diagramy ==== | ||
| + | |||
| + | Dokumentace může mít mj. podobu [[https:// | ||
| + | Pro vytváření procesních diagramů lze využít jak funkce některých tabulkových procesorů v kancelářských balících((Můžete např. využít tabulkový procesor Microsoft Excel.)), tak speciální programy((Viz např. online nástroj [[https:// | ||
| + | |||
| + | ==== - Význam dokumentace postupů v knihovně ==== | ||
| + | |||
| + | Dokumentace pracovních postupů (zejména procesní diagramy) může při změně a výběru nového softwaru pomoci vyhodnotit, zda dané procesy vyhovují. Může být také použita pro testování možností nového softwaru. | ||
| + | |||
| + | <WRAP center round tip> | ||
| + | Dokumentace pracovních postupů nemusí nutně souviset jen s přechodem na nový knihovní software. Může být součástí tzv. politiky/ | ||
| + | |||
| + | * pomáhá mapovat procesy při zavádění nových služeb; | ||
| + | * pomáhá pracovníkům knihovny standardním způsobem řešit běžné i méně obvyklé situace; | ||
| + | * usnadňuje seznámení nových pracovníků s pracovními postupy v knihovně; | ||
| + | * usnadňuje vyjednávání se zřizovatelem o nových službách, rozpočtu, personálním zajištění služeb atd.; | ||
| + | * může být použita jako podklad pro přípravu informací pro uživatele (na webu, informačních materiálech a letácích, na informačních tabulích, při školeních). | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | |||
| + | Dokumentace procesů může mít tištěnou formu nebo formu elektronického dokumentu, může být zveřejněna na internetu či intranetu s využitím redakčního systému, databáze, wiki softwaru apod. | ||
| + | |||
| + | ==== - Příklady dokumentace postupů v konkrétních knihovnách ==== | ||
| + | |||
| + | Můžete se inspirovat konkrétními ukázkami **písemné dokumentace postupů**: | ||
| + | * [[https:// | ||
| + | * [[https:// | ||
| + | |||
| + | Užitečné jsou také příklady **dokumentace pracovních postupů s využitím procesních diagramů**. Níže (viz obr. 1 a odkazy) najdete procesní diagramy, které vytvořili studenti Ústavu informačních studií a knihovnictví Filozofické fakulty Univerzity Karlovy (ÚISK FF UK) a Vyšší odborné školy informačních služeb v rámci volitelného semináře //Knihovní software Evergreen v praxi// v roce 2010 a studenti ÚISK FF UK v rámci předmětu // | ||
| + | |||
| + | **Procesní diagram Výpůjčka, | ||
| + | {{: | ||
| + | //Obr. 1: Ukázka procesního diagramu: Rezervace – blokace – výpůjčka (zdroj: ÚISK FF UK a VOŠIS, 2010)// | ||
| + | |||
| + | Dalšími ukázkami procesních diagramů jsou: | ||
| + | * {{: | ||
| + | * {{ : | ||
| + | * {{ : | ||
| + | * {{ : | ||
| + | |||
| + | < | ||