Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
| hf:sluch:fond_sluzby [2020/09/27 16:04] – vytvořeno eva | hf:sluch:fond_sluzby [2020/10/02 00:29] (aktuální) – [3.4 Doručování výpůjček] eva | ||
|---|---|---|---|
| Řádek 1: | Řádek 1: | ||
| + | {{page> | ||
| + | |||
| + | ====== -#3 Fond a služby ====== | ||
| + | |||
| + | |||
| + | {{page> | ||
| + | |||
| + | * Lidé se sluchovým postižením se nepoučeným jeví jako bezproblémová skupina, pokud jde o čtení, protože recepce psaného textu není vázaná na akustické informace. O některých skupinách lidí se sluchovým postižením to jistě platí (lehce nedoslýchaví, | ||
| + | * Vzhledem ke všem výše uvedeným skutečnostem některé skupiny uživatelů se sluchovým postižením nemají speciální požadavky na složení knihovního fondu. Pro uživatele prelingválně neslyšící, | ||
| + | ===== Vhodné typy dokumentů ===== | ||
| + | |||
| + | * Knihy a časopisy | ||
| + | * Populárně naučná literatura s bohatou obrazovou výbavou, encyklopedie, | ||
| + | * Vybrané „srozumitelné“(= čtivé, dobře strukturované a srozumitelným jazykem psané) knihy s ilustracemi. Pro děti jsou také jako přechod k další četbě využitelné upravené knihy/texty pro osoby neslyšící a jednoduché knihy typu „první čtení“ – málo textu, velké typy písmen, hodně ilustrací; pro dospělé pak také upravené knihy pro cizince. \\ <WRAP center round tip >**Jak na to:** | ||
| + | |||
| + | Komiksy jsou ještě stále v některých knihovnách považovány za brak či cosi méněcenného. Po lidi se sluchovým postižením (zejména prelingválně neslyšící) jsou však nepostradatelným a velmi oblíbeným typem literatury. Obsahují většinou názorné obrázky s malým množstvím stručného textu, často v přímé řeči, s rychlým dějovým spádem, tedy přesně to, co uživatel se sluchovým postižením rád čte. Mezi komiksy je ovšem velký rozdíl; doplňovat do fondu kvalitní literaturu tohoto typu vyžaduje velkou informovanost knihovníka. | ||
| + | |||
| + | „Upravené“ knihy vznikají zjednodušováním textu především klasické literatury pro děti. Se zjednodušením textu se bohužel často ztrácí z díla i poetika. Upravené texty je proto třeba vnímat spíše jako cestu, prostředek k výuce čtení. Pro malé knihovny bude obtížné budovat speciální fond pro lidi se sluchovým postižením, | ||
| + | </ | ||
| + | * Videopublikace pro uživatele se sluchovým postižením na DVD (otitulkované nebo ještě lépe tlumočené do znakového jazyka), titulkované filmy, vzdělávací programy pro neslyšící, | ||
| + | * Elektronické dokumenty | ||
| + | * S povděkem bude přijímáno zprostředkování uvedených typů dokumentů elektronickou formou, zejména prostřednictvím internetu, eventuálně i na nosičích typu USB apod. Vhodné je i označení konkrétních titulů ve fondu i katalogu ikonkou, jež upozorňuje na vhodnost dokumentu pro neslyšící. | ||
| + | |||
| + | |||
| + | ===== 3.2 Literatura zaměřená na problematiku cílové skupiny ===== | ||
| + | |||
| + | |||
| + | <wrap em>(3.2) Knihovna nabízí literaturu věnovanou problematice různých postižení a znevýhodnění pro rodiče, osoby pečující a většinovou populaci.</ | ||
| + | \\ \\ | ||
| + | |||
| + | Knihovna nabízí literaturu a zdroje k problematice sluchových postižení. | ||
| + | ===== 3.3 Elektronické a dálkové služby ===== | ||
| + | |||
| + | <wrap em>(3.3) Knihovna využívá všech prostředků vzdálené komunikace, nabízí dálkové služby a ve svých prostorách umožňuje Wi-Fi připojení.</ | ||
| + | |||
| + | ===== 3.4 Doručování výpůjček ===== | ||
| + | |||
| + | <wrap em>(3.4) Knihovna poskytuje službu doručování výpůjček do domu.</ | ||
| + | |||
| + | |||
| + | <WRAP center | ||
| + | |||
| + | |||