Uživatelské nástroje

Nástroje pro tento web


hf:standard_handicap_friendly

Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

hf:standard_handicap_friendly [2019/11/03 15:50] – vytvořeno evahf:standard_handicap_friendly [2019/11/03 15:54] (aktuální) – [VIII. Integrační aktivity] eva
Řádek 1: Řádek 1:
 +====== Standard Handicap Friendly ======
 +
 +
 +
 +
 +===== Rovný přístup k informacím =====
 +
 +
 +Posláním knihoven jako důležitého článku demokratické společnosti je zajištění rovného přístupu k informacím pro všechny bez rozdílu. Tento požadavek je zakotven také v § 2a Knihovního zákona (zákon 257/2001 Sb.). Protože nedílnou součástí naší společnosti jsou lidé, kteří jsou různým způsobem znevýhodnění, vyžaduje zajištění rovného přístupu pro uživatele knihoven se specifickými potřebami aktivní vytváření speciálních podmínek.
 +
 +===== Cíle standardu =====
 +
 +
 +Cílem standardu Handicap Friendly je postihnout specifika práce s uživateli knihoven se specifickými potřebami, navrhnout vhodná opatření a stanovit kritéria, která by měla knihovna splňovat, aby byla k osobám se specifickými potřebami uživatelsky vstřícná a zajistila jim rovné podmínky.
 +Pro naplnění standardu je nezbytné přihlédnout k místním podmínkám a potřebám a poskytnout služby, které jsou pro komunitu vhodné a účelné.
 +Splnění požadavků standardu přináší užitek nejen znevýhodněným uživatelům, nýbrž je zároveň přínosem pro běžnou populaci a uživatele knihoven.
 +
 +
 +===== Požadavky standardu =====
 +
 +
 +Knihovna přátelská k uživatelům se specifickými potřebami splňuje následující kritéria:
 +
 +==== I. Obecné požadavky ====
 +  - Knihovna vytváří podmínky pro rovný přístup ke službám a informacím.
 +  - Registrace do knihovny je poskytována uživatelům s průkazem ZTP a ZTP-P za zvýhodněnou cenu, případně zdarma.
 +
 +==== II. Personál ====
 +  - Všichni pracovníci ve službách uživatelům mají základní znalosti a dovednosti nezbytné pro poskytování služeb uživatelům se specifickými potřebami. Kvalifikace pracovníků v této oblasti je průběžně zvyšována.
 +  - V závislosti na velikosti populace a potenciálním počtu klientů je v provozní době zajištěna přítomnost pracovníka kvalifikovaného pro práci a komunikaci s klienty se specifickými potřebami jak na obecné úrovni, tak speciálně v oblasti týkající se konkrétní cílové skupiny
 +==== III. Fond a služby ====
 +Knihovna
 +
 +  - Vytváří speciální fond pro osoby se specifickými potřebami.
 +  - Nabízí literaturu věnovanou problematice různých postižení a znevýhodnění pro rodiče, osoby pečující a většinovou populaci.
 +  - Využívá všech prostředků vzdálené komunikace, nabízí dálkové služby a ve svých prostorách umožňuje Wi-Fi připojení.
 +  - Poskytuje službu doručování výpůjček do domu.
 +
 +==== IV. Technické a materiální podmínky ====
 +  - Knihovna vytváří vhodné fyzické a technické podmínky a opatření umožňující samostatný pobyt a pohyb osob se specifickými potřebami. Zajišťuje pravidelné kontroly funkčnosti speciálních opatření a vybavení.
 +  - V prostorách knihovny je názorný a srozumitelný orientační systém ve formě vhodné pro osoby se specifickými potřebami.
 +  - V prostorách knihovny je dobře dostupné klidné místo pro osoby se specifickými potřebami, které je vybavené tak, aby si zde mohly odpočinout. 
 +  - V prostorách knihovny je informační bod pro osoby se specifickými potřebami, vybavený místy k sezení a speciální technikou; případně je zde k dispozici asistenční služba.
 +
 +==== V. Webové stránky knihovny ====
 +  - Webové stránky splňují pravidla přístupnosti pro osoby se specifickými potřebami.
 +  - Na webových stránkách je:
 +    - podrobný popis konkrétních opatření umožňujících samostatnost a samostatný pohyb uživatelů se specifickými potřebami a popis okolí knihovny,
 +    - informace o službách knihovny a konkrétně o (speciálních) službách pro uživatele se specifickými potřebami,
 +    - odkazy na důležité webové 
 +týkající se osob se specifickými potřebami.
 +
 +==== VI. Spolupráce a propagace ====
 +  - Knihovna spolupracuje s organizacemi zastřešujícími a sdružujícími osoby se specifickými potřebami, především v dané lokalitě.
 +  - Ve spolupráci s těmito organizacemi zajišťuje knihovna vhodnou formou propagaci svých služeb uživatelům se specifickými potřebami.
 +==== VII. Akce ====
 +  - Knihovna umožňuje plnohodnotnou účast na svých vzdělávacích, kulturních a dalších aktivitách návštěvníkům se specifickými potřebami buď odstraněním anebo kompenzaci bariér.
 +  - Tam, kde je to účelné, pořádá knihovna speciální aktivity zaměřené na konkrétní skupiny uživatelů se specifickými potřebami.
 +
 +==== VIII. Integrační aktivity ====
 +
 +Knihovna přátelská k uživatelům svými aktivitami podporuje integraci osob se specifickými potřebami do majoritní společnosti a zlepšování jejich vzájemné komunikace a soužití.
 +
 +-----------------------------------
 +
 +Revidované znění Standardu Handicap Friendly ke dni 27.5.2019
 +
 +Garant Standardu a metodik Handicap Friendly:\\ 
 +Helena Hubatková Selucká, předsedkyně [[https://www.skipcr.cz/odborne-organy/bezbarierove_knihovny|sekce Bezbariérové knihovny SKIP ČR]], [[mailto:hselucik@gmail.com|hselucki@gmail.com]] 
 +