Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
| Obě strany předchozí revizePředchozí verzeNásledující verze | Předchozí verze | ||
| rizeni:ekonomicke_rizeni [2024/01/16 08:09] – linda | rizeni:ekonomicke_rizeni [2024/03/07 12:31] (aktuální) – [Fond kulturních a sociálních potřeb] maries | ||
|---|---|---|---|
| Řádek 1: | Řádek 1: | ||
| + | ====== -#5 Ekonomické řízení ====== | ||
| + | Kapitola je orientována na hlavní principy ekonomického řízení, sestavování návrhu rozpočtu, finančního hospodaření a na peněžní fondy knihovny. | ||
| + | |||
| + | **Hlavní body kapitoly** | ||
| + | |||
| + | * Návrh rozpočtu knihovny | ||
| + | * Finanční hospodaření knihovny | ||
| + | * Kontrolní systém knihovny | ||
| + | * Hospodaření s majetkem, odpisy majetku | ||
| + | * Pojištění majetku | ||
| + | * Peněžní fondy knihovny | ||
| + | |||
| + | **Klíčová slova** | ||
| + | |||
| + | Rozpočet, finance, ekonomika, kontrolní systém, pojištění, | ||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | |||
| + | ===== Ekonomické řízení knihovny ===== | ||
| + | |||
| + | Řízení a ekonomika knihoven zřízených jako státní příspěvkové organizace probíhá principiálně obdobně, liší se ale platformou legislativy a nepatrně i terminologií. Knihovny zřízené jako organizační složka územně samosprávních celků (dále jen ÚSC) nemají právní subjektivitu a postupují ve shodě s nastavenými principy řízení danými zřizovatelem, | ||
| + | |||
| + | Následující text, týkající se oblasti ekonomického řízení, kontrolního systému knihoven a hospodaření s majetkem, je zúžen na knihovny, které jsou příspěvkovými organizacemi územně samosprávného celku. Pokud je knihovna organizační složkou jiného právního subjektu, například obce, vysoké školy, muzea a podobně, její ekonomické řízení stanoví vedení instituce. | ||
| + | |||
| + | <WRAP center info> | ||
| + | [[https:// | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | ===== Zdroje financování knihovny ===== | ||
| + | |||
| + | Většina knihoven je financována z veřejných zdrojů, tj. z rozpočtu obcí, měst, škol, vědeckých ústavů a dalších institucí, které provozují knihovny. Ze státního rozpočtu je financován jen omezený počet ústředních knihoven, jako jsou NK ČR, Národní technická knihovna, Národní lékařská knihovna apod. Dalším zdrojem jsou příjmy z vlastní činnosti.((Podrobněji viz: https:// | ||
| + | |||
| + | Mimozdrojové financování tvoří menší část rozpočtu – zde jde o dotace, granty a další projekty podporující činnost knihoven. Nejčastěji využívaným dotačním zdrojem je program Veřejné informační služby knihoven (dále jen VISK) a Knihovna 21. století, | ||
| + | |||
| + | ===== Sestavení návrhu rozpočtu, rozpočtu a střednědobého výhledu ===== | ||
| + | |||
| + | Knihovna jako příspěvková organizace ÚSC je povinna dle zákona č. 250/2000 Sb. sestavovat rozpočet a střednědobý výhled rozpočtu (dále jen SVR). | ||
| + | |||
| + | Rozpočtem je míněn plán výnosů a nákladů na rozpočtový rok, který je shodný s rokem kalendářním. Hlavní položkou rozpočtu knihovny jsou výdaje na platy pracovníků, | ||
| + | |||
| + | Vedení knihovny má zajišťovat, | ||
| + | |||
| + | SVR je plán výnosů a nákladů na nejméně dva roky následující po roce, na který je sestavován rozpočet. Obsahuje předpokládané náklady a výnosy v jednotlivých letech. | ||
| + | |||
| + | <WRAP center info> | ||
| + | **Sestavení rozpočtu probíhá v těsné spolupráci ředitele (vedoucího) a ekonoma s přihlédnutím k úkolům knihovny na další období. Po sestavení jej knihovna předloží zřizovateli ke schválení.** | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | |||
| + | {{: | ||
| + | |||
| + | |||
| + | //Obr. 5: Tabulka návrhu rozpočtu (k dipozici je také v [[rizeni: | ||
| + | |||
| + | ===== Zveřejňování návrhu rozpočtu, rozpočtu a střednědobého výhledu ===== | ||
| + | |||
| + | Podle § 28 a zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů má knihovna zákonnou povinnost zveřejnit návrh rozpočtu na svých internetových stránkách, | ||
| + | |||
| + | Přijatý rozpočet poté knihovna zveřejní do 30 dnů od jeho schválení. Zveřejnění musí trvat až do schválení rozpočtu na následující rozpočtový rok. | ||
| + | |||
| + | <WRAP center tip 100%> | ||
| + | Návrh střednědobého výhledu rozpočtu (SVR) zveřejní knihovna nejméně 15 dnů přede dnem zahájení jeho projednávání zřizovatelem. Zveřejnění musí trvat až do jeho schválení. Schválený SVR se uveřejňuje do 30 dnů ode dne jeho schválení a zveřejnění musí trvat až do schválení nového SVR. | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | {{: | ||
| + | |||
| + | //Obr. 6: Návrh rozpočtu a střednědobého výhledu rozpočtu – termíny// | ||
| + | |||
| + | ==== Příspěvek od zřizovatele ==== | ||
| + | |||
| + | <WRAP center round box 100%> | ||
| + | Zřizovatel poskytuje příspěvek na provoz své knihovně, příspěvkové organizaci, zpravidla v návaznosti na její výkony nebo jiná kritéria jejích potřeb. | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | **Knihovna se dopustí porušení rozpočtové kázně například tím, že:** | ||
| + | |||
| + | * použije finanční prostředky, | ||
| + | * převede do svého peněžního fondu více finančních prostředků, | ||
| + | * použije prostředky svého peněžního fondu na jiný účel nebo v jiné výši, než stanoví zákon č. 250/2000 Sb. nebo jiný právní předpis, | ||
| + | * použije své provozní prostředky na účel, na který měly být použity prostředky jejího peněžního fondu dle zákona č. 250/2000 Sb., | ||
| + | * překročí stanovený nebo přípustný objem prostředků na platy, pokud toto překročení do 31. prosince nekryla ze svého fondu odměn, nebo | ||
| + | * neprovede odvod do rozpočtu zřizovatele ve lhůtě stanovené zřizovatelem. | ||
| + | |||
| + | <WRAP center info> | ||
| + | Pokud knihovna vytváří ve své doplňkové činnosti zisk, může jej použít jen ve prospěch své hlavní činnosti. | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | ==== Odpisový plán ==== | ||
| + | |||
| + | Knihovna je povinna sestavit k datu předkládání návrhu rozpočtu na další kalendářní rok odpisový plán, ve kterém stanoví roční výši účetních odpisů dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku v souladu se zákonem č. 563/1991 Sb., o účetnictví. Pokud dojde v průběhu roku ke změně odpisů, předloží knihovna zřizovateli žádost o úpravu odpisového plánu a ten zajistí přes rozpočtové opatření úpravu v rozpočtu ÚSC, případně i úpravu nařízeného odvodu. | ||
| + | |||
| + | <WRAP center info> | ||
| + | | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | Návrh rozpočtu knihovny je zapracován do celkového rozpočtu územně samosprávného celku. Po jeho schválení jsou knihovně stanoveny závazné ukazatele plánu výnosů a nákladů, včetně limitovaných výdajů či nařízených odvodů do rozpočtu ÚSC. | ||
| + | |||
| + | === Změny rozpočtu === | ||
| + | |||
| + | Změna neinvestičního příspěvku na provoz knihovny může být provedena pouze výjimečně, | ||
| + | |||
| + | * při změnách fondového hospodaření, | ||
| + | * při organizačních změnách, | ||
| + | * při změnách technického vybavení, | ||
| + | * při legislativních změnách. | ||
| + | |||
| + | ===== Finanční hospodaření knihovny ===== | ||
| + | |||
| + | Finanční hospodaření knihovny, příspěvkové organizace ÚSC, upravuje [[https:// | ||
| + | |||
| + | * Schválené příspěvky zřizovatele je knihovna oprávněna použít pouze ke splnění úkolů vyplývajících ze zřizovací listiny, a to při dodržování zásad hospodárnosti, | ||
| + | * Je-li příspěvek zřizovatele použit v rozporu se stanoveným účelem, knihovna se dopouští porušení rozpočtové kázně. Za porušení rozpočtové kázně uloží zřizovatel knihovně odvod do svého rozpočtu ve výši neoprávněně použitých prostředků. | ||
| + | * Knihovna je povinna průběžně hodnotit vývoj svého hospodaření a včas přijímat opatření k zamezení záporného hospodářského výsledku. | ||
| + | * Knihovna v souladu s [[https:// | ||
| + | |||
| + | <WRAP center info> | ||
| + | | ||
| + | |||
| + | | ||
| + | |||
| + | | ||
| + | |||
| + | | ||
| + | |||
| + | [[https:// | ||
| + | |||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | Pouze knihovna zapsaná ve [[https:// | ||
| + | |||
| + | ===== Finanční management ===== | ||
| + | |||
| + | |||
| + | Řízení a plánování finančních prostředků je životně důležité pro to, aby byl provoz knihovny výkonný (s optimálním výkonem), ekonomický (s minimálními náklady) a účelný (s maximálním přínosem). | ||
| + | |||
| + | **V zájmu dosažení těchto cílů má vedení knihovny:** | ||
| + | |||
| + | * vyhledávat možnosti zvýšení finančních prostředků ze strany státu, kraje nebo místní samosprávy i z jiných zdrojů, | ||
| + | * vypracovávat tří až pětileté finanční plány, opírající se o dlouhodobé úkoly knihovny, a návrhy na finanční zajištění činnosti, | ||
| + | * přidělovat finanční prostředky činnostem určeným ve strategii knihovny a vycházejícím z předem stanovených priorit, | ||
| + | * tam, kde je to vhodné, navazovat spolupráci ke kooperativnímu nákupu dokumentů s cílem optimálně využít dostupné finanční prostředky, | ||
| + | * v rámci rozpočtu stanovit náklady na jednotlivé aktivity a programy knihovny, a tím ulehčit plánování v budoucnosti, | ||
| + | * vypracovat koncepci trvale udržitelné obnovy provozních prostor a zařízení, | ||
| + | * hodnotit a zavádět automatizované postupy všude, kde je to vhodné pro zvyšování hospodárnosti a účinnosti, | ||
| + | * zavést systémy zajišťující, | ||
| + | * zvyšovat produktivitu a výkonnost personálu, | ||
| + | * rozvíjet strategie k identifikaci alternativních zdrojů finanční podpory. | ||
| + | |||
| + | {{: | ||
| + | |||
| + | //Obr. 7: Vlastnosti finančního managementu// | ||
| + | |||
| + | ===== Peněžní fondy knihovny ===== | ||
| + | |||
| + | Fond je v obecné rovině chápán jako účelově určený vlastní zdroj financování činnosti knihovny. | ||
| + | |||
| + | Fondy se dělí na majetkové a peněžní. | ||
| + | |||
| + | **Majetkové fondy** | ||
| + | |||
| + | * jsou součástí vlastního jmění knihovny. | ||
| + | |||
| + | **Peněžní fondy** | ||
| + | |||
| + | * představují zdroje krytí peněžních prostředků, | ||
| + | |||
| + | <WRAP center info> | ||
| + | [[https:// | ||
| + | |||
| + | České účetní standardy pro některé vybrané účetní jednotky, které vedou účetnictví podle [[https:// | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | Knihovna, příspěvková organizace ÚSC, vytváří tyto peněžní fondy a hospodaří s nimi dle [[https:// | ||
| + | |||
| + | * rezervní fond, | ||
| + | * fond investic, | ||
| + | * fond odměn, | ||
| + | * fond kulturních a sociálních potřeb. | ||
| + | |||
| + | {{: | ||
| + | |||
| + | //Obr. 8: Druhy peněžních fondů// | ||
| + | |||
| + | Zůstatky peněžních fondů se po skončení roku převádějí do následujícího roku. | ||
| + | |||
| + | Dne 1. ledna 2024 nabyl účinnost [[https:// | ||
| + | |||
| + | === Rezervní fond === | ||
| + | |||
| + | **Tvorba rezervního fondu:** | ||
| + | |||
| + | * ze zlepšeného výsledku hospodaření, | ||
| + | * z peněžních darů, | ||
| + | * z nespotřebovaných dotací na úhradu provozních nákladů z rozpočtu EU a EHP. | ||
| + | |||
| + | **Použití rezervního fondu:** | ||
| + | |||
| + | * k dalšímu rozvoji své činnosti, | ||
| + | * přechodně k časovému překlenutí rozdílů mezi výnosy a náklady, | ||
| + | * k úhradě případných sankcí uložených jí za porušení rozpočtové kázně, | ||
| + | * k úhradě své ztráty za předchozí léta. | ||
| + | |||
| + | <WRAP center info> | ||
| + | Zřizovatel může dát knihovně souhlas k tomu, aby část svého rezervního fondu použila k posílení svého fondu investic. | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | <WRAP center round box 100%> | ||
| + | Účelově určené peněžní dary je knihovna povinna použít v souladu s jejich určením. | ||
| + | </ | ||
| + | === Fond odměn === | ||
| + | |||
| + | Fond odměn je tvořen se souhlasem zřizovatele na pokrytí nadlimitní výše prostředků na platy a odměny zaměstnanců knihovny. | ||
| + | |||
| + | Tvorba fondu odměn: | ||
| + | |||
| + | * přídělem ze zlepšeného výsledku hospodaření, | ||
| + | * peněžními dary účelově určenými na platy. | ||
| + | |||
| + | Použití fondu odměn: | ||
| + | |||
| + | * na odměny zaměstnancům, | ||
| + | * přednostně případné překročení stanoveného objemu prostředků na platy. | ||
| + | |||
| + | Rozdělení zlepšeného výsledku hospodaření do rezervního fondu a do fondu odměn schvaluje zřizovatel. | ||
| + | |||
| + | <WRAP center important 100%> | ||
| + | Rozdělení zlepšeného výsledku hospodaření do rezervního fondu a do fondu odměn schvaluje zřizovatel. | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | === Fond investic === | ||
| + | |||
| + | Fond investic vytváří knihovna k financování svých investičních potřeb. | ||
| + | |||
| + | **Zdroje fondu investic** | ||
| + | |||
| + | * investiční příspěvek z rozpočtu zřizovatele, | ||
| + | * investiční dotace ze státních fondů a jiných veřejných rozpočtů, | ||
| + | * příjmy z prodeje svěřeného dlouhodobého hmotného majetku, | ||
| + | * peněžní dary a příspěvky od jiných subjektů (pokud jsou určené a použitelné k investičním účelům) – jejich přijetí schvaluje zřizovatel, | ||
| + | * příjmy z prodeje dlouhodobého nehmotného majetku ve vlastnictví knihovny, | ||
| + | * převody z rezervního fondu ve výši povolené zřizovatelem. | ||
| + | |||
| + | **Použití fondu investic** | ||
| + | |||
| + | * na pořízení a technické zhodnocení hmotného a nehmotného dlouhodobého majetku, s výjimkou drobného hmotného a nehmotného dlouhodobého majetku, | ||
| + | * k úhradě investičních úvěrů nebo půjček, | ||
| + | * k odvodu do rozpočtu zřizovatele, | ||
| + | * k navýšení peněžních prostředků určených na financování údržby a oprav majetku, který knihovna používá pro svou činnost. | ||
| + | |||
| + | === Fond kulturních a sociálních potřeb === | ||
| + | |||
| + | Fond kulturních a sociálních potřeb (dále jen FKSP)((HRYZLÁKOVÁ, | ||
| + | |||
| + | V zájmu zajištění jednotné správní praxe při tvorbě a hospodaření s FKSP podle příslušných právních předpisů napříč subjekty povinnými tvořit FKSP bylo vydáno Metodické doporučení. | ||
| + | |||
| + | <WRAP center info> | ||
| + | [[https:// | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | Základní smysl a účel fondu zůstává zachován beze změny – je i nadále tvořen především k zabezpečování kulturních, | ||
| + | |||
| + | Veškerá další pravidla (mimo zákonnou úpravu), týkající se hospodaření a použití FKSP, si knihovna stanoví v kolektivní smlouvě (pokud v knihovně působí odborová organizace) nebo upraví vnitřním předpisem. | ||
| + | |||
| + | |||
| + | **Tvorba FKSP:** | ||
| + | |||
| + | Do 31. prosince 2023 se FKSP tvořil na vrub nákladů ve výši 2 % základu. Od 1. ledna 2024 dochází v rámci konsolidačního balíčku ke snížení základního přídělu do fondu z 2 % základu na 1 %. | ||
| + | |||
| + | Základ je roční objem nákladů na: | ||
| + | |||
| + | * platy, popřípadě mzdy a náhrady platů a mezd, | ||
| + | * odměny za pracovní pohotovost. | ||
| + | |||
| + | |||
| + | **Další příjmy FKSP: | ||
| + | |||
| + | * náhrady škod a pojistná plnění vztahující se k majetku pořízenému z fondu, | ||
| + | * peněžní a jiné dary určené do fondu, | ||
| + | * splátky zápůjček poskytnutých z FKSP, | ||
| + | * u příspěvkových organizací jsou příjmem fondu také příjmy z pronájmu rekreačních a sportovních zařízení, | ||
| + | |||
| + | **Použití FKSP:** | ||
| + | |||
| + | Konsolidační balíček výrazně změnil právní pojetí plnění, na které lze z fondu přispívat. | ||
| + | Nově se od 1. ledna 2024 stanovuje **účelově vázaná část přídělu**, | ||
| + | |||
| + | Jak naloží knihovna se zbývající částí, tj. **volnou částí přídělu**, | ||
| + | |||
| + | ===== Příspěvky na stravování ===== | ||
| + | |||
| + | Stravování zaměstnanců příspěvkových organizací je upraveno závaznou vyhláškou. Výši příspěvku určí vnitřní předpis a poskytne se zaměstnancům, | ||
| + | |||
| + | <WRAP center info> | ||
| + | [[https:// | ||
| + | |||
| + | [[https:// | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | Dle ustanovení [[https:// | ||
| + | |||
| + | Pokud se zaměstnavatel rozhodne zaměstnancům poskytovat příspěvky na stravování, | ||
| + | |||
| + | <WRAP center info> | ||
| + | | ||
| + | |||
| + | | ||
| + | |||
| + | | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | ==== Způsoby poskytování příspěvku na stravování zaměstnanců ==== | ||
| + | |||
| + | Příspěvek na stravování zaměstnanců může zaměstnavatel poskytnout jak v nepeněžní, | ||
| + | |||
| + | **V nepeněžní formě:** | ||
| + | |||
| + | * zaměstnavatel zajišťuje stravování ve vlastních stravovacích zařízeních či prostřednictvím jiných subjektů, | ||
| + | * zaměstnavatel poskytuje zaměstnancům nepeněžité plnění ve formě listinných či elektronických stravenek, | ||
| + | |||
| + | **v peněžní formě:** | ||
| + | * zaměstnavatel poskytuje zaměstnancům peněžité plnění v podobě stravenkového paušálu.((ŠPANVIRTOVÁ, | ||
| + | |||
| + | <WRAP center tip 100%> | ||
| + | Daňovým balíčkem pro rok 2021, který je součástí [[https:// | ||
| + | </ | ||
| + | === Srovnání peněžitého příspěvku na stravování (stravenkového paušálu) a nepeněžitého příspěvku ve formě stravenek: === | ||
| + | |||
| + | **výhody stravenkového paušálu: | ||
| + | |||
| + | * zaměstnavateli nevznikají další vedlejší náklady, tzn. náklady na administrativu, | ||
| + | * je přímo součástí každoměsíčního platu zaměstnance, | ||
| + | * není předmětem soudního výkonu ani exekuce, | ||
| + | * není závislý na neochotě některých poskytovatelů stravování přijímat stravenky z důvodu povinnosti odvádět stravenkovým společnostem provize za přijetí stravenek, | ||
| + | * není ovlivněn časovou platností, jako je tomu u stravenek, | ||
| + | * řeší znevýhodnění některých zaměstnanců, | ||
| + | |||
| + | **nevýhody stravenkového paušálu: | ||
| + | |||
| + | * možná neochota zaměstnanců přijaté peněžité příspěvky na stravování využít stejně jako stravenky v zařízeních poskytujících stravu, | ||
| + | * absence vnímání peněžitého příspěvku na stravování jako zaměstnaneckého benefitu, tj. zaměstnanci mohou nedaněný stravenkový paušál považovat za určité navýšení svých celkových příjmů, | ||
| + | * limitování výše stravenkového paušálu vyplývající ze stanovení maximální hranice pro osvobození peněžitého příspěvku na stravování od daně z příjmů na straně zaměstnavatele, | ||
| + | * neumožňuje využít věrnostní program pro zaměstnance, | ||
| + | |||
| + | Podstatou stravenkového paušálu je, že zaměstnavatel poskytne zaměstnanci za každou jeho směnu, trvající **minimálně 3 hodiny,** finanční příspěvek na stravování, | ||
| + | Jakákoli částka poskytnutá zaměstnanci nad tuto hranici pak bude podléhat dani z příjmů ze závislé činnosti. | ||
| + | |||
| + | Rovněž není z částky stravenkového paušálu odváděno žádné pojistné, pokud je dodržen uvedený limit. Naproti tomu zaměstnavatel může uplatnit poskytnutý příspěvek na stravování jako daňově uznatelný náklad v plné výši bez omezení. | ||
| + | |||
| + | |||
| + | ===== Uveřejňování smluv a objednávek ===== | ||
| + | |||
| + | Knihovna, příspěvková organizace územně samosprávného celku, je povinným subjektem k uveřejňování určitých typů smluv do veřejné aplikace registru smluv dle [[https:// | ||
| + | |||
| + | <WRAP center info> | ||
| + | [[https:// | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | Zákon o registru smluv stanoví povinnost k uveřejňování soukromoprávních smluv a plnění o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci (nebo objednávek) vždy v hodnotě nad 50 000 Kč bez DPH. Soukromoprávní smlouvou se rozumí smlouva uzavřená zejména dle [[https:// | ||
| + | |||
| + | Výčet informací a smluv, jež se v registru smluv neuveřejňují, | ||
| + | |||
| + | * smlouva, jestliže výše hodnoty jejího předmětu je 50 000 Kč bez DPH nebo nižší, | ||
| + | * rámcová smlouva uzavřená na dobu neurčitou, kde se předpokládá, | ||
| + | * smlouva vzniklá v rámci právního jednání s fyzickou osobou, která jedná mimo rámec své podnikatelské činnosti (to neplatí, jde-li o převod vlastnického práva povinného subjektu k hmotné nemovité věci), | ||
| + | * technická předloha, návod, výkres, projektová dokumentace, | ||
| + | * adhezní smlouva, | ||
| + | * smlouva, jejíž plnění je prováděno převážně mimo území České republiky, | ||
| + | * smlouva, která je uzavřena s autorem nebo výkonným umělcem v souvislosti, | ||
| + | |||
| + | Platí pravidlo, že plnit na základě smlouvy lze až od okamžiku jejího zveřejnění. | ||
| + | |||
| + | <WRAP center tip 100%> | ||
| + | Není-li smlouva, která nabývá účinnosti nejdříve dnem uveřejnění, | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | <WRAP center important 100%> | ||
| + | Smlouva podléhající uveřejnění musí být uveřejněna ve lhůtě bez zbytečného odkladu (nejpozději do 30 dnů) od uzavření smlouvy (jinak hrozí riziko, že dojde k bezdůvodnému obohacení nebo neoprávněnému čerpání veřejných prostředků, | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | Uveřejnění smlouvy ve strojově čitelném formátu (pdf, doc(x), odt,...) je nutné provést prostřednictvím portálu | ||
| + | |||
| + | Zároveň se do registru smluv vkládají i tzv. metadata ([[https:// | ||
| + | |||
| + | * identifikace smluvních stran, | ||
| + | * vymezení předmětu smlouvy, | ||
| + | * cena, a pokud ji smlouva neobsahuje, hodnota předmětu smlouvy, lze-li ji určit, | ||
| + | * datum uzavření smlouvy. | ||
| + | |||
| + | |||
| + | ==== Elektronická evidence tržeb ==== | ||
| + | Parlament ČR se s účinností od 1. ledna 2023 usnesl na [[https:// | ||
| + | |||
| + | ==== Poplatky za rozmnožovací služby ==== | ||
| + | |||
| + | Pokud **knihovna poskytuje placené rozmnožovací služby** (zhotovení tiskové rozmnoženiny), | ||
| + | |||
| + | DILIA je kolektivním správcem oprávněným k výběru této odměny pro všechny nositele práv, jimž předmětné právo ze zákona náleží, a to na základě rozhodnutí MK ČR č.j. 7641/2005 a č.j. 380/ | ||
| + | |||
| + | <WRAP center important 100%> | ||
| + | Je nutné, aby se knihovna přihlásila u kolektivního správce [[https:// | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | Podle autorského zákona (§ 25 odst. 2 písm. e), je povinnost v knihovnách, | ||
| + | |||
| + | <WRAP center round box 100%> | ||
| + | Sazby činí: 0,20 Kč za černobílou kopii a 0,40 Kč za barevnou kopii. | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | **Při poskytování bezplatných kopírovacích služeb není nutné nic hlásit.** Knihovny musí dodržovat zásady obecného principu – počet či podíl kopírovaných stran není výslovně limitován, ale je nezbytné dodržet pravidlo fair use – nepoškozovat práva autora (v zásadě by se neměly kopírovat např. celé knihy). | ||
| + | |||
| + | ===== Kontrolní systém knihovny ===== | ||
| + | |||
| + | Státní příspěvkové organizace, příspěvkové organizace zřizované územními samosprávnými celky (ÚSC) a příspěvkové organizace zřizované dobrovolnými svazky obcí jsou ve smyslu [[https:// | ||
| + | |||
| + | <WRAP center round box 100%> | ||
| + | Knihovny, příspěvkové organizace ÚSC, jsou povinny zajistit realizaci zákona o finanční kontrole, konkrétně jsou povinny zavést a udržovat vnitřní kontrolní systém podle části čtvrté zákona o finanční kontrole. | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | Finanční kontrola vykonávaná v rámci vnitřního kontrolního systému je součástí systému finančního řízení knihovny zabezpečující hospodaření s veřejnými prostředky. Při finanční kontrole jsou využívány zákonem a vyhláškou definované kontrolní metody a kontrolní postupy. | ||
| + | |||
| + | <WRAP center info> | ||
| + | | ||
| + | |||
| + | | ||
| + | |||
| + | | ||
| + | |||
| + | | ||
| + | |||
| + | | ||
| + | |||
| + | | ||
| + | |||
| + | | ||
| + | |||
| + | | ||
| + | |||
| + | | ||
| + | |||
| + | | ||
| + | |||
| + | | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | ==== Vnitřní kontrolní systém ==== | ||
| + | |||
| + | Vnitřní kontrolní systém je součástí systému finančního řízení knihovny. Jedná se o finanční kontrolu skutečností rozhodných pro hospodaření s veřejnými prostředky, | ||
| + | |||
| + | **Vnitřní kontrolní systém by měl zahrnovat kontroly zejména těchto oblastí:** | ||
| + | |||
| + | * plnění a čerpání rozpočtu, | ||
| + | * čerpání účelových dotací, | ||
| + | * nakládání s pohledávkami, | ||
| + | * nakládání s hotovostí a ceninami, | ||
| + | * skladového hospodářství, | ||
| + | * provedené inventarizace, | ||
| + | * plnění smluvních vztahů, | ||
| + | * nakládání s majetkem knihovny – zabezpečení, | ||
| + | * ochrany osobních údajů a ochrany dat, | ||
| + | * personální a mzdová, | ||
| + | * BOZP a požární ochrany, | ||
| + | * roční účetní závěrky a plnění statistických povinností, | ||
| + | * dodržování a aktualizace vnitřních norem, | ||
| + | * plnění opatření z vnějších kontrol. | ||
| + | |||
| + | <WRAP center info> | ||
| + | | ||
| + | | ||
| + | | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | ==== Rozdíl mezi finančním auditem a kontrolou hospodaření knihovny ==== | ||
| + | |||
| + | Kontrola hospodaření knihovny, příspěvkové organizace ÚSC, je tzv. veřejnosprávní kontrolou, vykonávanou podle části druhé zákona o finanční kontrole. | ||
| + | |||
| + | <WRAP center info> | ||
| + | Rozsah předběžné, | ||
| + | |||
| + | Procesní pravidla výkonu veřejnosprávní kontroly na místě jsou upravena [[https:// | ||
| + | |||
| + | Pravidla o průběhu kontroly a práva a povinnosti kontrolovaných osob a povinných osob jsou upraveny | ||
| + | |||
| + | Finanční audit je jedním z typů interního auditu, který může provádět pouze interní auditor – zaměstnanec příspěvkové organizace uvnitř organizace | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | Jestliže shrneme rozdíly finanční kontroly hospodaření vykonávané ÚSC z pozice zřizovatele příspěvkové organizace a finančního auditu vykonávaného interním auditorem příspěvkové organizace, je možné konstatovat, | ||
| + | |||
| + | Z § 8 vyhlášky č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů, vyplývá, že veřejnosprávní kontrolu organizuje a řídí vedoucí kontrolního orgánu ÚSC. | ||
| + | |||
| + | <WRAP center important 100%> | ||
| + | Finanční audit jako součást interního auditu nemohou vykonávat zaměstnanci ÚSC. | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | U knihoven, příspěvkových organizací ÚSC, v případech s malou pravděpodobností výskytu nepřiměřených rizik při hospodaření s veřejnými prostředky zákon výslovně stanoví, že funkci útvaru interního auditu lze (za předpokladů uvedených [[https:// | ||
| + | |||
| + | Řídicí kontrola je nedílnou součástí pracovních povinností všech vedoucích zaměstnanců na každém stupni a je prováděna v souladu [[https:// | ||
| + | |||
| + | <WRAP center important 100%> | ||
| + | Všichni vedoucí zaměstnanci jsou povinni zajistit fungování vnitřního kontrolního systému a jsou povinni informovat ředitele knihovny o vzniku významných rizik a o závažných nedostatcích a opatřeních k jejich nápravě. | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | Předmětem kontroly jsou veškeré finanční prostředky, | ||
| + | |||
| + | **Jde zejména o tyto oblasti:** | ||
| + | |||
| + | * dodržování právních předpisů a opatření přijatých knihovnou při hospodaření s veřejnými prostředky při jejich hospodárném, | ||
| + | * zajištění ochrany veřejných prostředků proti rizikům, nesrovnalostem nebo jiným nedostatkům způsobeným zejména porušením právních předpisů nebo nehospodárným, | ||
| + | * včasné a spolehlivé informování vedoucích orgánů veřejné správy o nakládání s veřejnými prostředky, | ||
| + | |||
| + | Nejsou-li kritéria pro hodnocení hledisek hospodárného, | ||
| + | |||
| + | <WRAP center round box 100%> | ||
| + | O všech operacích a kontrolách musí být proveden záznam a vedena příslušná dokumentace. | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | **Komplex řídicí kontroly zahrnuje tyto dílčí operace:** | ||
| + | |||
| + | * Předběžnou kontrolu zajišťuje povinně v první fázi příkazce finančních a majetkových operací a správce rozpočtu. Do druhé fáze předběžné řídicí kontroly navíc vstupuje hlavní účetní. | ||
| + | * Průběžnou kontrolu zajišťuje příkazce finančních a majetkových operací, správce rozpočtu a hlavní účetní v rozsahu, který jim určí ředitel knihovny. | ||
| + | * Následnou kontrolu zajišťuje ředitel knihovny nebo jím pověřený zaměstnanec u náhodně vybraných finančních a majetkových operací. | ||
| + | |||
| + | ==== Předběžná kontrola ==== | ||
| + | |||
| + | Předběžná řídicí kontrola probíhá před uskutečněním operace, kdy je provedena kontrola plánovaných a připravovaných majetkových a finančních operací. Je to preventivní opatření, jehož účelem je v první fázi provést kontrolní úkony potřebné ke schválení právních závazků k výdajům, ve druhé fázi provést kontrolní úkony potřebné před vlastní realizací platby tohoto závazku. Cílem kontroly je předcházet nedostatkům oddělením pravomocí při schvalování finančních a majetkových operací. | ||
| + | |||
| + | Předběžná řídicí kontrola se zaměřuje na skutečnosti, | ||
| + | |||
| + | Předběžná řídicí kontrola je vykonávána v působnosti příkazce operace, správce rozpočtu a hlavního účetního. | ||
| + | |||
| + | **Předběžná řídicí kontrola je vykonávána při správě veřejných příjmů: | ||
| + | |||
| + | * 1. fáze: (před vznikem nároku na veřejný příjem) ..... příkazcem operace, | ||
| + | * 2. fáze: (po vzniku nároku na veřejný příjem) ..... příkazcem operace a hlavním účetním. | ||
| + | |||
| + | **Předběžná řídicí kontrola je vykonávána při řízení veřejných výdajů: | ||
| + | |||
| + | * 1. fáze: (před vznikem závazku k veřejnému výdaji) ..... příkazcem operace a správcem rozpočtu, | ||
| + | * 2. fáze: (po vzniku závazku k veřejnému výdaji) ..... příkazcem operace a hlavním účetním. | ||
| + | |||
| + | Předběžná finanční kontrola je dokončena okamžikem prověření, | ||
| + | |||
| + | ==== Průběžná kontrola ==== | ||
| + | |||
| + | Při průběžné kontrole se ověřuje, zda operace po schválení správcem rozpočtu v rámci předběžné kontroly až do jejího konečného vypořádání a vyúčtování byla realizována v souladu s příslušnými zákony a dalšími právními předpisy, včetně interních předpisů. **Jde zejména o vnitřní směrnice upravující oběh dokladů, směrnice k hospodaření s majetkem, k inventarizaci majetku a závazků apod.** | ||
| + | |||
| + | Dále se kontroluje dodržování zákona o účetnictví včetně jeho prováděcích vyhlášek a ustanovení [[https:// | ||
| + | |||
| + | <WRAP center round box 100%> | ||
| + | **Průběžnou řídicí kontrolou rozumíme kontrolu, kterou provádějí pracovníci odpovědní za finanční a majetkové operace, a to po celou dobu účetního případu, tzn. od okamžiku vzniku účetního případu až po jeho zaúčtování v účetnictví.** | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | **Při průběžné kontrole se uplatňují postupy:** | ||
| + | |||
| + | * operační postupy jsou různorodé, | ||
| + | * hodnoticí postupy jsou zaměřeny na posouzení výsledků daných operací a jejich vazbu na výsledky hospodaření, | ||
| + | * revizní postupy jsou v průběhu kontroly používány zejména při porovnávání zaznamenaných finančních informací s finančními plány a jejich závaznými ukazateli. | ||
| + | |||
| + | Průběžná kontrola je **proces, u kterého nelze předem stanovit termíny, četnost ani způsob provádění, | ||
| + | |||
| + | <WRAP center tip 100%> | ||
| + | Za provedení průběžných kontrol odpovídá ředitel knihovny za pomoci pověřených zaměstnanců. | ||
| + | </ | ||
| + | ==== Následná kontrola ==== | ||
| + | |||
| + | Následná kontrola je provázána s kontrolou průběžnou, | ||
| + | |||
| + | <WRAP center round box 100%> | ||
| + | **Cílem je ověřit, že předběžná a průběžná kontrola fungují správně.** | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | Na této kontrole se podílejí pověření zaměstnanci. Těžiště kontroly spočívá v **kontrole průkazných účetních záznamů a souvisejících dokladů a osob odpovědných za účetní případ.** | ||
| + | |||
| + | Cílem je zajistit a ověřit hospodárnost, | ||
| + | |||
| + | <WRAP center info> | ||
| + | Významnou složkou následné vnitřní kontroly je inventarizace prováděná podle zákona o účetnictví a podle [[https:// | ||
| + | |||
| + | Případná zjištění jsou předávána řediteli knihovny k přijetí nápravných opatření. | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | Při provádění následné kontroly se používají stejné kombinace postupů, stejně jako při výkonu průběžné kontroly. **O všech operacích a kontrolách musí být proveden záznam a vedena příslušná dokumentace** | ||
| + | | ||
| + | |||
| + | **Záznam může být proveden:** | ||
| + | |||
| + | * s datem a podpisem zaměstnance, | ||
| + | * s podrobným popisem kontrolních zjištění na samostatném listě, s uvedením data a jména kontrolujících a kontrolovaných, | ||
| + | * formou inventarizační zprávy, inventurních soupisů, dodatečných inventurních soupisů a zjednodušených inventurních soupisů (u následné kontroly inventarizace majetku a závazků). | ||
| + | |||
| + | ===== Řízení rizik a stanovení kritérií ===== | ||
| + | |||
| + | Řízení rizik je procesem, kterým jsou rizika identifikována, | ||
| + | |||
| + | <WRAP center important 100%> | ||
| + | Ředitel knihovny je povinen zavést a udržovat vnitřní kontrolní systém. | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | Identifikovaná a definovaná rizika je vhodné zapracovat do vnitřní směrnice k vnitřnímu kontrolnímu systému. Přehled předpokládaných rizik zahrnuje také opatření k odstranění nebo zmírnění rizikového faktoru. Protože počet identifikovaných rizik včetně stupně závažnosti pro knihovnu může být proměnlivý, | ||
| + | |||
| + | <WRAP center info> | ||
| + | Ministerstvo financí ČR zveřejnilo 17. 2. 2021 na webu praktickou příručku: | ||
| + | |||
| + | Také zveřejnilo směrnice k finanční kontrole: [[https:// | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | ==== Subjekty zabezpečující řídicí kontrolu ==== | ||
| + | |||
| + | Zákonem určenými subjekty postupně zabezpečujícími řídicí kontrolu jsou: | ||
| + | |||
| + | **Příkazce operace** | ||
| + | |||
| + | * ředitel knihovny (je příkazcem ze zákona, nikdo ho k tomu nepověřuje) a v jeho nepřítomnosti vedoucí zaměstnanci pověření ředitelem k nakládání s veřejnými prostředky. Rozhoduje o uskutečnění operace, uplatňuje zejména schvalovací postupy. Správnost operace stvrzuje svým podpisem na „Záznamu o provedení předběžné kontroly” na objednávce. **Zodpovídá za to, že schvalované operace jsou nezbytné k zajištění chodu organizace** a jsou prováděny při dodržení požadavků kladených zákonem na efektivnost, | ||
| + | |||
| + | **Správce rozpočtu** | ||
| + | |||
| + | * správcem rozpočtu je zpravidla vedoucí nebo jiný zaměstnanec pověřený ředitelem a odpovědný za správu rozpočtu. Svým podpisem stvrzuje, že operace je rozpočtována, | ||
| + | |||
| + | **Hlavní účetní** | ||
| + | |||
| + | * je zpravidla vedoucí nebo jiný zaměstnanec pověřený ředitelem. **Za vedení účetnictví odpovídá hlavní ekonom knihovny** (nemusí jít o zaměstnance, | ||
| + | |||
| + | Protože se jedná o vnitřní kontrolu knihovny, vykonávají tyto funkce zaměstnanci knihovny. Funkci správce rozpočtu lze spojit s výkonem funkce hlavního účetního. | ||
| + | |||
| + | Sloučení funkcí správce rozpočtu a hlavního účetního je možné v případech, | ||
| + | |||
| + | <WRAP center round box 100%> | ||
| + | V případě, že knihovna nemá více než pět zaměstnanců, | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | **Funkci příkazce operací nelze sloučit s výkonem zbývajících dvou funkcí.** | ||
| + | |||
| + | ==== Pověření pro výkon funkcí ==== | ||
| + | |||
| + | Příkazci operací (kromě ředitele knihovny), správci rozpočtu a hlavní účetní mohou vykonávat své funkce jen na základě písemného pověření vydaného ředitelem. | ||
| + | |||
| + | Při zjištění nedostatků z provedených vnitřních kontrol v knihovně bude náprava provedena například zaúčtováním vnitřním účetním dokladem (průkazného účetního záznamu), upravením vnitřní směrnice nebo bude řešena v rámci zákoníku práce. | ||
| + | |||
| + | Povinností ředitele knihovny je zavést a udržovat vnitřní kontrolní systém organizace, který vytváří podmínky pro hospodárný, | ||
| + | |||
| + | Za tímto účelem ředitel knihovny organizačním řádem, vnitřními směrnicemi, | ||
| + | |||
| + | ===== Dotační zdroje a programy MK ČR ===== | ||
| + | |||
| + | Významným zdrojem financování knihoven jsou různé druhy dotačních programů. Pro oblast knihoven mají největší význam | ||
| + | |||
| + | Hlavním účelem programů je podpora knihovnických a informační činností zaměřená na nekomerční projekty z oblasti knihoven. | ||
| + | |||
| + | <WRAP center important 100%> | ||
| + | Dotace není určena pro příspěvkové organizace Ministerstva kultury ČR. Ty žádají o dotační prostředky formou nadpožadavků ke svému rozpočtu. | ||
| + | |||
| + | Podmínkou pro získání dotací je [[https:// | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | <WRAP center info> | ||
| + | Podrobněji je o evidenci knihoven pojednáno ve studijní opoře | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | ==== Dotační program Veřejné informační služby knihoven ==== | ||
| + | |||
| + | |||
| + | Dotační program [[https:// | ||
| + | |||
| + | Pravidla poskytování dotací z tohoto programu obecně stanoví [[https:// | ||
| + | |||
| + | VISK je členěn na vzájemně provázané [[https:// | ||
| + | |||
| + | ==== Dotační program Knihovna 21. století ==== | ||
| + | |||
| + | V souladu s [[https:// | ||
| + | |||
| + | ==== Program je vyhlašován v tematických okruzích: ==== | ||
| + | |||
| + | **Podpora práce s národnostními menšinami a integrace cizinců** | ||
| + | |||
| + | * realizace výstav, besed, soutěží, open air akce; | ||
| + | * nákup knihovního fondu pro národnostní menšiny. | ||
| + | |||
| + | **Podpora všeobecné dostupnosti knihovnických služeb pro občany se zdravotním postižením** | ||
| + | |||
| + | * nákup knihovních fondů pro nevidomé a slabozraké; | ||
| + | * nákup technických zařízení (s výjimkou běžného hardwaru) umožňujících zpřístupnění knihovních fondů a elektronických informačních zdrojů v knihovnách nevidomým a slabozrakým a služeb sluchově postiženým, | ||
| + | * podpora kulturních aktivit pro občany se zdravotním postižením. | ||
| + | |||
| + | **Kulturní, | ||
| + | |||
| + | Projekty zaměřené na rozvoj čtenářství, | ||
| + | |||
| + | {{: | ||
| + | |||
| + | //Obr. 9: Okruhy programu K21// | ||
| + | |||
| + | ===== Dotační projekt Česká knihovna ===== | ||
| + | |||
| + | Jde o projekt podporující nákup nekomerčních titulů uměleckých děl české literatury, české ilustrované beletrie pro děti a mládež, vědy o literatuře pro veřejné a vybrané vysokoškolské knihovny podle jejich výběru. | ||
| + | |||
| + | Projekt [[https:// | ||
| + | |||
| + | Tento projekt podporuje odbyt nekomerčních a komerčně problematických titulů uměleckých děl české literatury, české ilustrované beletrie pro děti a mládež, vědy o literatuře a jejich distribuci do uvedených knihoven dle jejich vlastního výběru. | ||
| + | |||
| + | ===== Projekt Cizojazyčná literatura ===== | ||
| + | |||
| + | Dalším projektem na podporu přístupu ke vzdělání je projekt | ||
| + | |||
| + | Je zaměřen na podporu doplňování cizojazyčné literatury pro potřebu rozvoje jazykových dovedností obyvatel ve vybraném okruhu krajských a regionálních knihoven, které působí jako centra cizojazyčné literatury pro veřejné knihovny ČR. | ||
| + | |||
| + | V nabídkovém seznamu titulů pro knihovny, na kterém spolupracují odborníci na cizojazyčnou literaturu spolu s akvizitéry vybraných knihoven, je zastoupena cizojazyčná beletrie, zjednodušená četba, literatura pro děti a mládež, knihy pro začátečníky v cizích jazycích, populárně naučná literatura aj. Nabídka knižních titulů představuje převážně aktuální podobu kvalitní současné zahraniční literatury. Knihovny si mohou vybírat tituly v jazyce anglickém, německém, ruském, španělském, | ||
| + | |||
| + | ===== Program na podporu aplikovaného výzkumu a vývoje národní a kulturní identity na léta 2016 až 2022 ===== | ||
| + | |||
| + | Knihovny, které mají statut výzkumné organizace, mohou získat dotace z programů na podporu výzkumu a vývoje. | ||
| + | |||
| + | ===== Integrovaný regionální operační program pro období 2021–2027 ===== | ||
| + | |||
| + | IROP je zkratka pro [[https:// | ||
| + | |||
| + | * Knihovny vykonávající a zajišťující regionální funkce nebo základní knihovny provozované obcí s počtem obyvatel 10 000 a výše či základní knihovny se specializovaným knihovním fondem. | ||
| + | * Profesionální knihovny, tj. knihovny, jejichž činnost je zajištěna alespoň minimálním pracovním úvazkem v rámci standardního pracovního poměru (nejméně 15 hodin týdně). Podmínkou v tomto případě bude, aby podpora knihoven byla realizována na území [[https:// | ||
| + | |||
| + | Projekty budou **zaměřeny na revitalizaci, | ||
| + | |||
| + | * revitalizace památek, | ||
| + | * expozice, | ||
| + | * depozitáře, | ||
| + | * technické zázemí, | ||
| + | * návštěvnická centra, | ||
| + | * edukační centra, | ||
| + | * restaurování, | ||
| + | * evidence a dokumentace sbírkových fondů, včetně zařízení pro digitalizaci a aplikační software, | ||
| + | * parky u památek, | ||
| + | * parkoviště u památek. | ||
| + | |||
| + | ===== Operační program Jan Amos Komenský ===== | ||
| + | |||
| + | Hlavním cílem [[https:// | ||
| + | |||
| + | ===== Fondy EHP a Norska ===== | ||
| + | |||
| + | Prostřednictvím | ||
| + | |||
| + | Příjemci finanční podpory jsou země střední, východní a jižní Evropy. Právě velký důraz na sdílení a výměnu zkušeností mezi donory a příjemci grantů je důležitý aspekt, kterým se tyto fondy liší od fondů EU. Některé výzvy umožňují také podporu knihoven. | ||
| + | |||
| + | ===== Další dotační možnosti pro knihovny ===== | ||
| + | |||
| + | |||
| + | Další možnosti nabízejí dotační programy jednotlivých krajů. Knihovny mohou také využít dotace a podpůrné programy nabízené různými nadacemi, například: | ||
| + | * [[https:// | ||
| + | * [[http:// | ||
| + | * [[https:// | ||
| + | * [[https:// | ||
| + | |||
| + | <WRAP center tip 100%> | ||
| + | Aktuální informace o vyhlašování grantů a dotací naleznete na https:// | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | <WRAP center info 100%> | ||
| + | Další užitečné zdroje vztahující se k obsahu této kapitoly najdete v [[rizeni: | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| + | < | ||